Transformacja systemu oświaty jest pewna. Co powinno znaleźć się w nowym programie kształcenia?
Posted on 21/10/2019 1:09pm
Od przynajmniej kilkunastu lat mają miejsce ożywione dysputy dotyczące dzisiejszego szkolnictwa. Zgłębia się praktycznie wszystkie aspekty kształcenia dzieci i młodzieży. Dywaguje się na temat długości obligatoryjnej edukacji i poziomu zajęć oferowanych przez szkoły podstawowe, gimnazja, licea i technika oraz zawodówki.
Coraz częściej neguje się logikę istnienia gimnazjów, które nie wypełniają swojej roli i nie klasyfiują uczniów według ich umiejętności i wyboru kolejnych placówek edukacyjnych, tak by zapewnić wszystkim tym grupom najlepszy plan nauczania. Oczywistym jest, że należałoby ułożyć inny pakiet przedmiotów dla dzieci uzdolnionej manualnie, a inny dla młodych humanistów. Kwestią, która zaprząta umysły reformatorów jest także postrzeganie przez społeczeństwo szkół zawodowych. Wychowankowie tych instytucji bywają uznawani za mniej obiecujących niż ich koledzy z liceów czy techników. Tymczasem uzyskanie konkretnych kwalifikacji może być nie tylko bardziej wymagające niż dyplom ogólniaka i matura, ale również bardziej opłacalne. Specjaliści i rękodzielnicy są w dzisiejszych czasach na wagę złota, a ich wynagrodzenia często przewyższają wypłaty magistrów.
Author: www.flickr.com
Source: www.flickr.com
Szeroko dyskutowanym problemem polskiego systemu edukacji jest także zakres programu kształcenia. Wielu znawców publicznie krytykuje bazę programową przygotowaną dla poszczególnych rodzajów szkół. Największym zarzutem wobec materii poruszanej na zajęciach jest jej archaiczność i brak użyteczności w dzisiejszych czasach. Dzieci w przeciągu długich lat swojej edukacji opanowują imiona monarchów prawie wszystkich państw europejskich, etapy rozwoju tasiemców czy też położenie pokładów surowców naturalnych na każdym z kontynentów. Są to niewątpliwie interesujące dane, ale ich przydatność w dorosłym życiu jest niewielka. Szkole wypuszczającej ludzi sukcesu brakuje zajęć opartych na praktyce oraz nowych, bardziej przystosowanych do teraźniejszości przedmiotów. Młodzież oraz dzieci powinny od początku poznawać takie pojęcia jak na przykład wystawianie faktur VAT, a konkretniej: Cena Biznesu. Idealnym takiego przedmiotu jest być przedsiębiorczość. Młodzież musi poznać zasady wolnego rynku, przepisy prawa handlowego i wiedzieć, czym jest kapitał obrotowy netto (więcej: www.cenabiznesu.pl/-co-przedsiebiorca-powinien-wiedziec-o-zarzadzaniu-kapitalem-obrotowymci posiadający tego rodzaju wiedzę będą wartościowym nabytkiem dla rynku pracy. Zanim jednak takie pojęcia pojawią się w szkolnictwie można dużo więcej dowiedzieć się z internetu np. warto zajrzeć tutaj po więcej informacji:
cenabiznesu.pl/-zwolnienie-z-vat-jak-wrocicAuthor: reynermedia
Source: http://www.flickr.com